zwrot przez sztag

Przejście linii wiatru dziobem od bajdewindu do bajdewindu z zachowaniem prędkości manewrowej. Nazywany także zwrotem na wiatr.

co

ZWROT PRZEZ SZTAG

jak
  1. ustawienie w bajdewindzie: stabilny kurs i prędkość (żagle odpowiednio wybrane) 
  2. komenda do zwrotu przez sztag
  3. ster zdecydowanie na wiatr i wybranie grota "na długość ręki"
  4. kiedy fok zacznie łopotać (na całej powierzchni) - komenda luz
  5. przesiadka na burtę, która po zwrocie będzie nawietrzna
  6. kiedy fok zmieni hals - zmniejszenie cyrkulacji
  7. kiedy fok zmieni hals na tyle, żeby mógł pracować - komenda wybieraj
  8. zatrzymaj cyrkulację - ster zero lub kontra
  9. jeśli nie można zatrzymać cyrkulacji - luzuj żagle; bardzo możliwe, że łódka zacznie słuchać steru zanim wypadnie z bajdewindu
    jeśli cyrkulacja została zatrzymana w kącie martwym - wybierz fok, aby odepchnąć dziób na drugi hals
  10. ustabilizuj kurs, prędkość oraz balast na drugim halsie,
działanie cyrkulacja na wiatr z przejściem linii wiatru;
zatrzymanie cyrkulacji w bajdewindzie;
utrzymanienie co najmniej prędkości manewrowej
efekt zmiana halsu

Uzyskanie szybkiej cyrkulacji jest potrzebne do wykonania menewru z żaglami w łopocie, jedynie przy  wykorzystaniu inercji. Tłumienie cyrkulacji trzeba rozpocząć zaraz po przejściu linii wiatru - ster działa jeszcze efektywnie, jednak wybranie foka na drugim halsie zwiększy tendencję do odpadania.
Podczas wykonywnia zwrotu przez sztag jest bardzo możliwe wytracenie prędkości poniżej prędkości manewrowej. Wtedy:
  • na drugim halsie nie można kontrolować ani zatrzymać cyrkulacji a trzymanie wyłożonego steru tylko utrudnia i opóźnia odzyskanie sterowności lub
  • nie można przejść linii wiatru (cyrkulacja została przerwana w linii wiatru lub kącie martwym halsu wyjściowego)