zwrot przez rufę

Przejście linii wiatru rufą od baksztagu do baksztagu z utrzymaniem cyrkulacji w czasie potrzebnym na płynne przeprowadzenie żagli na nowy hals. Nazywany także zwrotem z wiatrem.

co

ZWROT PRZEZ RUFĘ

jak
  1. ustawienie w baksztagu: stabilny kurs i prędkość (żagle odpowiednio wyluzowane) 
  2. komenda do zwrotu przez rufę
  3. przesiadka na burtę, która po zwrocie będzie nawietrzna
  4. ster minimalnie od wiatru
  5. wybierz grot zanim odpadniesz do fordewindu komenda na fok wybiera-luzuj
  6. kiedy lik tylny grota załamie się - luzuj!!!
  7. zatrzymaj cyrkulację - ster zero i/lub kontra
  8. ustabilizuj kurs, prędkość oraz balast na drugim halsie,
działanie cyrkulacja z wiatrem, przejściem linii wiatru;
zatrzymanie cyrkulacji w baksztagu;
czas cyrkulacji pozwala na płynne przeprowadzenie żagli
efekt zmiana halsu

Synchronizacja cyrkulacji i pracy żaglami jest istotna z dwóch powodów:
  • żagle przed i po zwrocie są maksymalnie wyluzowane więc w trakcie manewru będą przeprowadzane pomiędzy skrajnymi położeniami
  • podczas zwrotu żagle są maksymalnie wybrane przy jednoczesnym ryzyku ustawienia się jachtu, w sposób niekontrolowany bokiem do wiatru (tzw. broaching)
Przy zafalowania spada efektywność działania steru oraz płetwy mieczowej (lub balastowej), które również tłumią kołysanie jachtu. Konstrukcja kadłuba może sprzyjać trudnym do opanowania zarówno zmianom kursu jak i przechyłom spowodowanym przez nadchodzące od rufy fale. Dlatego wbrew pozorom podczas manewru łatwo stracić kotrolę nad jachtem.