MOB czyli człowiek za burtą

Pomimo, że eleganckie wykonanie tego manewru na egzaminie wykazuje Twoją umiejętność precyzyjnego manewrowania, a w sytuacji rzeczywistego zagrożenia życia ważniejsze jest żeby było skutecznie i szybko to w obu przypadkch warto stosować poniższy scenariusz postępowania.

0. wypada człowiek

jeśli nikt tego nie zauważy to kończy się manewr a zaczynają poważne problemy, dlatego lepiej nie wypadać i stosować profilaktykę:
  • na pokładzie zawsze powinny znajdować się co najmniej dwie osoby; 
  • w trudnych warunkach i w nocy (bez względu na warunki) przebywanie w kokpicie oraz praca na pokładzie tylko w kamizelce asekuracyjnej i pasie bezpieczeństwa;

1. alarm człowiek za burtą

ten kto zauważył ogłasza alarm;
ważne jest użycie słowa "ALARM";

2. oko na człowieka

sternik wyznacza obserwatora, z reguły jest to osoba, która zauważyła wypadnięcie;
na jachtach wyposażnych w chartplotter dobrze skorzystać z przycisku MOB (przytrzymać wciśnięty do czasu zasygnalizowania przez urządzenie) - wtedy zapamiętywana jest aktualna pozycja i na bieżąco jest wykreślany kurs prowadzący do tej pozycji;

3. podać środki ratunkowe

na nawietrzną stronę wyrzuca się koło ratunkowe  (najlepiej z pławką świetlną);
szybkie i skuteczne podanie środków ratunkowych jest ważne i dlatego może to zrobić osoba ogłaszająca alarm o ile nie będzie to zagrażało utracie kontaktu wzrokowego;
środki ratunkowe są bardzo lekkie i szybko dryfują pod wpływem wiatru co utrudnia możliwość skorzystania z nich przez osobę w wodzie;

4. przydział stanowisk manewrowych

należy przygotować jacht do manewru, jeśli to możliwe uruchomić silnik;
na jachcie żaglowym manewr przeprowadza się na żaglach jednak pomoc silnikiem może przesądzić o skuteczności - ostatnią fazę podejścia wykonuje się z odłączonym napędem śruby

5. manewr podejścia

daje czas na przygotwanie do podjęcia poszkodowanego w szczególności wyznaczenie osób podejmujących na pokład i udzielających pomocy

6. podjęcie człowieka, udzielenie pomocy

o podejmowaniu człowieka z burty zawietrznej lub nawietrznej decydują właściwości jachtu w danych warunkach; wydaje się preferowana burta zawietrzna ze względu na osłonę przed wiatrem i falą oraz jej obniżenie w jachtach z wysoką wolną burtą; jednak podejmowanie z burty zawietrznej na lekkich jachtach mieczowych może niebezpiecznie wpłynąć na ich stateczność;
należy uwzględnić znaczny ciężar, który będzie podnoszony z wody oraz założyć, że podejmowana osoba nie będzie w stanie pomóc na skutek paniki, wychłodzenia lub utraty przytomności;
przydatna może okazać się pętla lub buchta zawieszona na burcie lub drabinka na rufie

Uwagi ogólne:

  • niezalażnie od akwenu, na początku rejsu (w ciągu pierwszych 24 godzin) warto przeprowadzić ćwiczenia na okoliczność wypadnięcia za burtę;
  • trudne warunki to pojęcie względne; subiektywna ocena zależy od kwalifikacji sternika predyspozycji i doświadczenia załogi, budowy i właściwości jachtu;
  • na każdym etapie manewru polecenia i komendy wydaje się do konkretnej osoby; wydanie polecenia do wszystkich będzie skutkowało jego niewykonaniem lub wprowadzeniem zamętu pomiędzy rzeszą ochotników, którzy jednak zdecydują się wykonać polecenie.